dinsdag, 20 september 2016 15:16

Campagne Wist-Je-Datjes van start

Schiedam - Vanmiddag is de campagne Wist-je-Datjes van de gemeente Schiedam van start gegaan. Op PopUpTv is een reeks korte filmpjes te zien en onder andere in het Stadsblad komen speciale pagina's met tips.  

“Er gebeurt al heel veel moois en leuks in de wijken door de bewoners, maar ik maak graag goed bekend wat er allemaal nog méér mogelijk is”, legt wethouder Mario Stam de campagne met ‘Wist-Je-Datjes’ uit. De komende tijd wordt in zeer toegankelijke taal uitgelegd waarvoor én hoe je als bewoner bij de gemeente Schiedam kunt aankloppen.

“Ik ben er trots op te zien dat er in alle wijken zoveel door actieve Schiedammers wordt georganiseerd. Maar er is altijd ruimte voor meer initiatieven!”, stelt Mario Stam. “We merken dat niet iedereen de weg kan vinden op de website van de gemeente en daardoor ook niet weet hoe je ergens advies, steun of geld voor kunt aanvragen. Die weg wijzen we snel met de Wist-Je-Datjes.”

Straatteam

Als voorbeeld geeft hij de straatteams: “Elke straat is gebaat bij een straatteam. Want als buren elkaar goed kennen, zijn ze meer bij elkaar betrokken, helpen ze elkaar en wordt ieders omgeving gezelliger. Doordat er samen Whatsapp-groepen worden opgezet, wordt het veiliger in de straat. En we voorkomen dat mensen eenzaam worden. Elk straatteam kan daarom elk jaar onder enkele voorwaarden € 500 krijgen zodat de bewoners van de straat elkaar beter leren kennen. Daarvan kun je bijvoorbeeld voor een straatfeest een springkussen inhuren en de kosten voor een evenementaanvraag en straatafzetting bekostigen.”

Goede initiatieven

In tal van buurten ontstaan goede initiatieven die de gemeente graag steunt. Denk aan Buurtwerkplaats De Buren in Oost, de Buurttuinvrouw in Oost, de KansenFabriek in Nieuwland, De Erker in West, Hof in Zuid en De Brug in Noord. Mario Stam benadrukt dat steeds meer burgers zelf met veel plezier activiteiten organiseren. “Als gemeente kunnen we daarvan ook leren. Er wordt weinig vergaderd en veel beetgepakt. Ik hoop dat we die frisse inzet ook meer terug gaan zien in de wijkoverleggen. Ik zou er blij van worden als wijkbewoners hun eigen ideeën en meningen met diezelfde spirit komen vertellen bij de wijkoverleggen. Laten Schiedammers ons vertellen hoe zij het graag willen!”

Makkelijk leesbaar
In de komende weken verschijnen er op websites van allerlei wijk- en buurtorganisaties banners die meteen doorlinken naar nuttige wijk-informatie. Bijvoorbeeld over straatteams, wijkoverleggen, de wijkprocesmanagers, geveltuintjes en wijkdeals. Op de pagina www.schiedam.nl/wijken kunnen Schiedammers lezen hoe ze steun voor activiteiten kunnen krijgen. In het Nieuwe Stadsblad verschijnt regelmatig uitleg over een onderwerp. En PopUpTv gaat spotjes uitzenden die de mogelijkheden laten zien.

Het eerste filmpje: 

 

Campagne Wist-Je-Datjes van start

Advertentie