woensdag, 12 april 2017 23:23

De Hertog in Heineken-letters…!

nieuwe stadsblad Schiedam - De Amstelbron is een begrip in Schiedam. En er zijn Schiedammers die het jammer vinden dat die naam komt te vervallen. ,,We hebben die reactie ook gehoord,'' zegt Natasja, ,,maar de mensen die dat zeggen hebben we hier nooit binnen gehad.''Van veruit de meeste stamgasten krijgen ze bijval. Sommigen hebben de naam De Amstelbron altijd een tikkeltje oubollig gevonden, anderen vinden de naamswijziging een duidelijk teken van de wil om te vernieuwen.

Waarom De Hertog?
Marco van Steennis vertelt het ruiterlijk: ,,We waren eigenlijk al in zee met de Hertog Jan Brouwerij, maar plotseling kwam Heineken met een beter bod. Ik ga nu een logo maken met De Hertog in de Heineken-letter. Kan ik wel tijd voor maken. Ik zet gewoon mijn laptop op de bar – als ik geen bardienst heb...''

Amstelbier, dat is het nu nog. Vandaar de naam De Amstelbron. En vandaar ook dat als er geen Amstel meer geschonken wordt, het tijd is voor een nieuwe naam. Natasja en Marco nemen de zaak over van zijn moeder, Joke van der Vlies. Haar naam blijft wel in de vergunning staan voor als Marco en Natasja met vakantie zijn.

Marco (39) en Natasja (35) wonen met hun dochters Kayleigh (12) en Tiffany (6) in de Gorzen. Sinds zijn twaalfde werkt Marco in de horeca. Hij spoelde de glazen in Klein-Thalia. Daar hebben Natasja en hij elkaar leren kennen. Hun tweede afspraakje was in De Amstelbron...

In juni komt de zaak op hun naam. ,,We hebben een jaar lang nagedacht of we het zouden doen,'' zegt Natasja. ,,Doen we het wel, doen we het niet? Het was wikken en wegen. Maar nu gaan we voor bet avontuur!'' Marco laat weten dat De Hertog, geheel in de traditie van De Amstelbron, actief blijft deelnemen aan Schiedamse evenementen zoals de viering van Koningsdag en de Brandersfeesten. De deelname aan de eerstvolgende Koningsdag wordt nog geregeld door Joke van der Vlies, maar na juni nemen Marco en Natasja alles voor hun rekening. Buiten komt er een nieuwe luifel, binnen komen er frissere kleuren en dartbanen. En een speelhoekje voor de kinderen. Niet alleen omdat ouders en verzorgers het dan gezellig kunnen hebben, maar – en Marco zegt het eerlijk – ook omdat de kinderen dan de volgende keer als ze langs De Hertog lopen tegen hun ouders zeggen: ,,Laten we dáár naar binnen gaan!''
De Hertog in Heineken-letters…!

Advertentie