woensdag, 30 december 2015 08:27

Door minder zwartrijders heeft RET minder subsidie nodig

De metro en tram in Rotterdam rijden vanaf 2017 zonder subsidie, meldt de NOS. "De groei van het aantal reizigers en de afname van het zwartrijden leveren het openbaar vervoersbedrijf RET zoveel miljoenen extra op dat er geen bijdrage van de overheid meer nodig is. Dat is een unicum in Nederland, zeggen vervoersdeskundigen."aldus de omroep.

Volgens RET-directeur Pedro Peters is het aantal reizigers in tram en metro het afgelopen jaar weer met 5 procent toegenomen. Dat betekent dat er sinds 2012 een kwart meer reizigers zijn. Dagelijks reizen de regio Rotterdam 300.000 mensen met de metro en 200.000 met de tram.

Tegelijkertijd is het zwartrijden drastisch afgenomen door het plaatsen van poortjes, van 12 procent naar minder dan 1 procent. Dat levert de RET per dag alleen al 60.000 euro aan extra inkomsten op.

Het vervoersbedrijf kreeg voor de exploitatie van tram en metro 40 miljoen euro subsidie van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Dat wordt in 2017 teruggebracht naar nul. Sterker nog, de winst die straks wordt gemaakt, vloeit terug naar de regionale overheid.

Betere verbindingen

Directeur Peters verwacht dat de groei van het aantal passagiers de komende jaren doorzet. De verbouwing van de treinverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland naar een hoogwaardige metrolijn draagt daaraan bij.

"We zagen dat ook bij de Randstadrail tussen Rotterdam en Den Haag. Het aantal reizigers op die lijn is gestegen van 10.000 naar 40.000. We hebben vorige week weer zes nieuwe metrostellen gekocht om op die lijn nog frequenter te gaan rijden", vertelt Peters.

Door minder zwartrijders heeft RET minder subsidie nodig

Advertentie