vrijdag, 10 oktober 2014 16:10

Laatste Hollandse Huiskamer opent de deuren

De Hollandse Huiskamer op Hoogstraat 85 wordt op zaterdag 18 oktober 2014 tussen 16.00 en 18.00 uur feestelijk geopend door wethouder Alex van Steenderen.

De tijd van de yuppen, gabbers en krakers. Van gameboys, blockbusters, bezuinigingspolitiek, doemdenken en snobisme. De periode waarin kabeltelevisie en IKEA geïntroduceerd worden in Nederland, IT-bedrijven opkomen en we kennismaken met MTV. Waan jezelf terug in de jaren '80 en '90 in de Hollandse Huiskamer op Hoogstraat 85.

De laatste van vier Hollandse Huiskamers wordt feestelijk geopend door wethouder Alex van Steenderen op zaterdag 18 oktober. De opening vindt plaats tussen 16.00 en 18.00 uur. Geheel in stijl luiden we, onder genot van een hapje en drankje, deze nieuwe tijdsperiode in. Met muziek en een live performance door rappers Kaascouse en Remco-Rast van Tha New Generation.

Over de Hollandse Huiskamers

De Hollandse Huiskamers is een project van de cultuurscouts van Stichting Mooi Werk bij de tentoonstelling 'Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945' van het Stedelijk Museum Schiedam en in het kader van het Schiedamse themajaar 'Verk(n)ocht'. In vier verschillende Schiedamse wijken staan vier decennia centraal. Elke woonkamer is een ontmoetingsplaats waar de bezoeker kennis maakt met de spullen en herinneringen van mede-Schiedammers. Op de Hoogstraat 85 is de jaren '80 en '90 huiskamer van 18 oktober t/m 29 november te bezoeken. De jaren '70 huiskamer is nog te bezoeken t/m 26 oktober. Deze huiskamer bevindt zich op Stationsplein 10 in Schiedam.

De jaren '80 en '90

Na de gedisciplineerde en brave jaren '50, de 'swingin' sixties' en de roerige jaren '70, zijn de jaren '80 de tijd van de lost generation en de yup en kenmerken de jaren '90 zich door technologische ontwikkelingen.

Begin jaren '80 was er crisis. Onder Lubbers wordt een strikte bezuinigingspolitiek gevoerd. Er zijn protesten tegen kernwapens en krakersrellen. De jeugd heeft nauwelijks kansen op de arbeidsmarkt. Het algemene pessimisme wordt door Wim de Bie en Kees van Kooten vertaald in de term doemdenken. Later in dit decennium slaat de stemming om. Het Nederlandse bedrijfsleven herstelt zich en IT-bedrijven komen op. Doemdenken maakt plaats voor snobisme en de wereld maakt kennis met de young urban professional, de yup.
In de huiskamers zien we veel kleuren en patronen. Het is hip om logo's van o.a. Coca-Cola, Pepsi, Nike en Heineken te laten zien in het interieur en op kleding. Door de komst van Ikea zijn in steeds meer huiskamers dezelfde meubels te zien, waaronder de bekende boekenkast Billy. De verticale lamellen worden geïntroduceerd en zijn al snel mateloos populair in huis en kantoor. De kabeltelevisie doet zijn intrede en daarmee komen ook buitenlandse zenders in de huiskamers. MTV wordt van grote invloed op de westerse cultuur op het gebied van mode, muziek en film.

In de jaren '90 krabbelen we uit de crisis. Het tijdperk van de technologie is aangebroken. De Gameboy uit 1989 wordt in de jaren '90 gemeengoed. Ook de pc is in steeds meer huishoudens te vinden. Internet komt op en de mobiele telefoon wordt voor de gewone mens bereikbaar. Kinderen spelen met hypermodern speelgoed zoals Tamagotchi en Furby.
In de jaren '90 verbazen we ons over het eerst gekloonde schaap Dolly. Het wordt voor homoseksuelen mogelijk om een samenlevingscontract af te sluiten. In de popmuziek maken we kennis met digitale dancemuziek en de jeugd gabbert op hardcore house. Tegelijkertijd wordt Nirvana mateloos populair en maken we kennis met de grunge. Naarmate de eeuwwisseling dichterbij komt, groeit de angst voor de milleniumbug.
Sinds 1990 is de soap 'Goede Tijden, Slechte Tijden' niet meer uit de Nederlandse huiskamer weg te denken. In de jaren '90 wordt het interieur steeds meer minimalistisch, met veel wit en ruimte. Wonen doen we in één ruimte en soms is er zelfs geen deur voor de badkamer of wc. Een groter contrast met de jaren '80 is niet denkbaar.

Activiteiten & Open Huis

Er worden in deze periode diverse activiteiten georganiseerd die in het teken staan van de jaren '80 en '90. De Voorleesbrigade leest poëzie uit die periode en Han van der Horst vertelt alles over wonen en leven in deze decennia. Er kan gehaakt en gebreid worden met handwerkclub Hobbyiaan en kinderen kunnen hun eigen kunstwerk van strijkkralen en stuiterballen maken tijdens de knutselmiddag. Kom luisteren naar de muziek en verhalen uit deze periode met de Voorleesbrigade van de bibliotheek en DJ Gijs van Rij. Kunstenaar Jules van der Vuurst de Vries, rondleider bij het Stedelijk Museum Schiedam, leert ons meer over de kunst die gemaakt werd in de jaren '80 en '90. Bovendien organiseert het Suikerzoet Filmfestival een ouderwetse filmavond in de huiskamer. Op 29 november blikken we terug op vier Hollandse Huiskamers tijdens het 'Back to the 80's' eindfeest.

Naast alle activiteiten in de huiskamer houden we ook Open Huis. Kom gezellig op visite en deel uw herinneringen of laat ze herleven door bijzondere anekdotes te delen. De koffie staat klaar!
Het complete overzicht van de activiteiten en de open huis data is te vinden op www.stichtingmooiwerk.nl/hollandsehuiskamers. Nieuwtjes, verhalen, foto's en achtergronden zijn te lezen op www.facebook.com/hollandsehuiskamers.

Oproep!

De huiskamer van én voor Schiedammers is nog lang niet genoeg gevuld. Wij zoeken nog typische jaren '80 en '90 spullen om tentoon te stellen in ons interieur. Dus heb je nog speelgoed uit deze periode, floppies, Coca-Cola klokken, Heineken cd kratjes, flippo's, gameboys, furby's, blikken met eenden erop gedrukt of andere mooie objecten? Graag stellen we ze, samen met jouw verhaal, tentoon in de huiskamer. Laat het weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 010-273 47 80 of via facebookpagina www.facebook.com/hollandsehuiskamers

 

Advertentie