donderdag, 19 maart 2015 20:22

Laatste maal Voorjaarsoffer in Rotterdam

Op dinsdag 7 en woensdag 8 april speelt Maas theater en dans om 20:30 uur de allerlaatste voorstellingen van Voorjaarsoffer (regie Moniek Merkx) in de Rotterdamse Schouwburg. Voorjaarsoffer gaat over groepsdwang, hormonen en angst voor schoonheid. Merkx laat het publiek rondom het speelvlak zitten. Actrice Nastaran Razawi Khorasani won onlangs de Gouden Krekel 2014 voor haar rol in CASH.

Voorjaarsoffer: "er is geen ontsnappen aan"

Op 7 en 8 april speelt Maas theater en dans om 20:30 uur de allerlaatste voorstellingen van Voorjaarsoffer (regie Moniek Merkx) in de Rotterdamse Schouwburg. Na Staal over mannen brengt regisseur Moniek Merkx met Voorjaarsoffer vrouwen voor het voetlicht. Voorjaarsoffer is een coming-of-age verhaal over groepsdwang, hormonen en angst voor schoonheid.

interview met Moniek Merkx-

Voorbij de clichés
Waarom wilde je een voorstelling maken over jonge vrouwen?
"Ik vind dat vrouwen heel vaak in clichés gevangen worden, dus wilde ik met deze voorstelling een completer beeld van vrouwen laten zien, ook aan pubers. Tegelijkertijd zijn clichés goed oefenmateriaal."

Sterk fysiek
Bij Voorjaarsoffer heb je niet gewerkt met een script.
"Ik kwam er al snel achter dat ik in deze voorstelling het fysieke, het intuïtieve een belangrijke rol wilde laten spelen. In de eerste repetitieweek begonnen we sterk fysiek. Dat bleek een goede keuze, daarmee kweek je ruimte voor meer intuïtief werken. We starten de repetities elke dag met groepsoefeningen en krachttrainingen. Dat heeft de basis gelegd voor deze voorstelling. Moderne vrouwen zijn vaak even krachtig als mannen."

Griekse goden en Beyonce
Wat is de rol van de actrices in het maakproces?

"Deze groep heeft heel breed gezocht naar materiaal. We hebben gewerkt met Griekse goden, oermoeders, Bollywood, en clips van bijvoorbeeld Beyonce en Sia. Daarnaast nemen de spelers hun eigen achtergronden mee. In de actrice met een laptop op haar hoofd, zie ik zowel de zowel verheerlijking van de technologie als een trotse Afrikaans vruchtbaarheidsgodin, een fijne combinatie."

Catwalk
Wat is de rol van de vormgeving?

"Toen er eenmaal de keuze was dat we fysiek gingen werken, was er al snel een link met mode en een catwalk. Het gaat ons natuurlijk niet om een letterlijke modeshow, maar om het tonen van de vele fysieke verschijningsvormen en de types die erin zitten. Het publiek zit rondom de catwalk. Er is geen ontsnappen aan."

Bakvissen

Alles wat je altijd al wilde weten over vrouwen, maar bang was te vragen?
"Voorjaarsoffer is een coming of age-parcours waar de spelers en het publiek samen doorheen gaan. Qua gevoel begin je de voorstelling als tienjarige en eindig je als achttienjarige. Dan moet je een aantal dingen achter je laten om door te leven. De directheid en de simpelheid van het kind zijn, de totale maskerade van het bakvis zijn. Dat is het offer dat het leven voor je in petto heeft. In de slotdans zit een grappige verwijzing naar hoe pubers denken over volwassen zijn. Baby's krijgen, werken, roken, gestrest zijn, harten breken. Een fast forward door de rest van je leven."

Advertentie