zaterdag, 12 augustus 2017 10:43

Miljard extra nodig voor OV randstad

Schiedam - Nederland heeft volgens de RET een 'deltaplan' nodig voor de mobiliteit in de Randstad. Maurice Unck, de nieuwe directeur van de RET, zegt dat tegen de NOS.

Tot 2035 is volgens hem jaarlijks 1 miljard euro extra nodig voor onder meer het ombouwen van trein- naar metrolijnen, zoals nu al met de Hoekse Lijn gebeurt.  Ook  moet de frequentie omhoog. Zo niet, dan verliest de Randstad de concurrentieslag met metropolen als Londen, Parijs en het Ruhrgebied.

Het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf merkt nu al dat het steeds drukker wordt in de metro. In het stuk tussen Rotterdam en Den Haag, de E-lijn, is in de spits zelfs sprake van Japanse toestanden, geeft Unck toe aan de NOS. "Mensen staan hutjemutje. Dat willen we niet."

Het succes van de E-lijn kwam na de ombouw van een trein- naar metrolijn. Het aantal passagiers nam toe van 8000 naar 42.000 per dag. Datzelfde lot staat dus mogelijk ook de Hoekse Lijn te wachten.

De Hoekse lijn is het laatste traject dat nu wordt omgebouwd. Tijdens de bezuinigingen de afgelopen jaren zijn investeringen in het openbaar vervoer geschrapt. Dat moet teruggedraaid worden, stelt Unck namens de ov-bedrijven in de Randstad.

"De Randstad wordt steeds meer een metropool, een wereldstad. Dan moet je ook gaan investeren als in een wereldstad", zegt Unck.

Miljard extra nodig voor OV randstad

Advertentie