woensdag, 20 juli 2016 09:23

Ook het AD bericht over aanvraag zendmachtiging

Schiedam - Ook het AD Rotterdams Dagblad bericht over onze aanvraag voor de Lokale Publieke Zendmachtiging. Vandaag staat er een stuk van verslaggever Sandra Don in de krant:

Leuke tv en sterke radio, dat is hetgeen waarin PopUpTv graag wil voorzien. De Schiedamse omroep doet een gooi naar de publieke zendmachtiging.

Door: Sandra Don

Stadsomroep Schiedam, in de volksmond beter bekend als Look TV, heeft er een concurrent bij. Want ook PopUpTv heeft zich bij het Commissariaat voor de Media gemeld in de strijd om de lokale uitzendrechten 2016-2021. Het laatste woord is echter aan de gemeenteraad, die in september beslist.

Dat betekent dat initiatiefnemers Rob van der Gaag en Matthijs Rorije de komende maanden volop moeten lobbyen. De campagne is inmiddels van start gegaan. ,,We zijn nu drie jaar bezig, hebben bewezen dat we geen luchtbel zijn’’, steekt Rorije van wal. ,,De rode lijn is uitgezet. De komende weken gaan we draagvlak verbreden, het is tijd voor verandering’’, vult Van der Gaag aan.

Samenwerking is daarbij het toverwoord. Oók met Stadsomroep Schiedam. Van der Gaag: ,,Al hebben die gesprekken nog niets opgeleverd. Dat betekent niet dat de deur nu gesloten is. We moeten af van de bekrompen gedachte dat concurrentie niet goed is. Zo werken we al samen met Omroep Vlaardingen en zit hier vanaf volgend jaar elke week een dag lang een redacteur van RTV Rijnmond. We willen regiobreed denken en op die manier ook nieuws brengen.’’

Daarbij gaat PopUpTv crossmediaal te werk, de focus ligt dus niet alleen op tv. Niet voor niets werd de Schiedamse zender onlangs samen met Linda en Het Parool genomineerd voor de Cross Media Merk Award. Die prijs ging net aan hun neus voorbij, maar bij PopUpTv is men ervan overtuigd dat met het binnenhalen van de uitzendrechten, men landelijk gezien nóg meer gaat opvallen.

Rorije: ,,Als we de lokale zender worden, maken we ook aanspraak op landelijke subsidie, aangezien partijen op dat niveau aansturen op het vormen van streekomroepen. Schiedam en Vlaardingen zijn in dat plan samen ‘streek 41’. Daarmee zouden er voor ons deuren open gaan, die nu dicht blijven. Bovendien is het een manier om te investeren in medewerkers en productiemateriaal.’’

Fuseren

Hoewel PopUpTv en Omroep Vlaardingen de ambitie hebben op te gaan in streekomroep RTV Waterweg, benadrukt Van der Gaag dat men niet zal fuseren. ,,We geven niet onze eigen titel op, willen wel een vergaande samenwerking. Zo zijn wij beter in tv, maar heeft Omroep Vlaardingen weer een sterkere radio.’’

Toch zien zowel Van der Gaag als Rorije dat het medialandschap verandert. ,,Het zou dus zomaar kunnen dat omroepen in de toekomst onder één stichting gaan werken’’, denkt van der Gaag. ,,Ik geloof in een mediacentrum waar in de toekomst alle media een plekje krijgen’’, zegt Rorije. ,,Maar laten we ons eerst richten op de uitzendrechten.’’

 

Ook het AD bericht over aanvraag zendmachtiging

Advertentie