dinsdag, 08 augustus 2017 19:38

Sportpark moet bij vrachtwagenbrand in Ketheltunnel meteen ontruimd worden

Schiedam - Het gemeentebestuur van Schiedam is door Rijkswaterstwat op de hoogte gesteld van mogelijke problemen met het beton van de Ketheltunnel

Het beton in vier wegtunnels is mogelijk minder brandwerend dan gedacht in het geval van een extreem grote brand. Voor de Ketheltunnel is afgesproken dat Rijkswaterstaat ,,met verhoogde aandacht” de tunnel in de gaten houdt en dat in geval van een vrachtwagenbrand het hele tunneldak direct wordt ontruimd. Op het tunneldak ligt in Schiedam echter het Sportpark Willem-Alexander!

Buiten de Ketheltunnel (A4) gaat het om de Salland-Twentetunnel (N35), Tweede Coentunnel (A10) en Koning Willem Alexandertunnel (A2).

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat dinsdag bekendgemaakt na een onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat. Volgens de minister zijn de tunnels veilig voor weggebruikers. Wel zijn afspraken gemaakt om te garanderen dat de hulpdiensten zoals de brandweer hun werk veilig kunnen blijven doen bij een tunnelbrand.

Per tunnel verschillende afspraken

De afspraken en maatregelen zijn per tunnel verschillend. Zo zal de brandweer in de Salland-Twentetunnel per keer bekijken of zij bij een vrachtwagenbrand de tunnel in gaat om hulp te bieden, of dat dit te gevaarlijk is voor het eigen personeel. 

Sinds de dodelijke brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999 gelden strengere regels. Van de vier tunnels, die zijn opgeleverd na 2008, kan op basis van de brandproeven niet met zekerheid worden gezegd of ze nog voldoen aan de brandwerendheidseisen. Volgens experts is een verandering in de samenstelling van het beton in 2008 waarschijnlijk de oorzaak.

Extra onderzoek noodzakelijk

Overigens zijn de twijfels over de brandwerendheid van het beton er pas bij een extreem grote brand, van een omvang die zich in Nederland nog nooit heeft voorgedaan. Ook de brand in de Mont Blanc-tunnel was minder intens dan de proeven die nu zijn gedaan.

Minister Schultz van Haegen laat nog onderzoek doen naar de tunnels die zijn opgeleverd in de jaren tussen 2000 en 2008. Ook wordt gekeken naar mogelijke gevolgen voor tunnels die nog in aanbouw zijn.


Sportpark moet bij vrachtwagenbrand in Ketheltunnel meteen ontruimd worden

Advertentie