donderdag, 22 juni 2017 13:25

Tentoonstelling stanley brouwn in het Stedelijk Museum Schiedam

Schiedam - Terwijl de ene kunstenaar zich uitleeft met verf of potlood, kiest stanley brouwn (1935-2017) voor ‘afstand’ en ‘maat’ als materiaal. Zijn werk gaat over richtingen en afstanden en hoe je daar in te bewegen.

Als een van de radicaalste Nederlandse kunstenaars van de twintigste eeuw had hij in 1970 zijn eerste museale tentoonstelling bij het Stedelijk Museum Schiedam. Als eerbetoon aan de kunstenaar die in mei 2017 overleed, opent in het najaar de tentoonstelling man loopt op de planeet aarde.

this way brouwn
De tentoonstelling bevat belangrijke werken van brouwn, waaronder het plan voor La Paz, de tentoonstelling die in 1970 te zien was in het Stedelijk Museum Schiedam. Dat bestaat uit pijlen op de grond met namen van internationale steden. Op die manier nodigde brouwn bezoekers uit om zich enkele meters in de richting van bij voorbeeld Madrid, Tokio, Warschau, Rangoon of La Paz te bewegen.

De tentoonstelling bevat ook this way brouwn, waarbij de kunstenaar mensen op straat vroeg of ze de route naar een bepaald adres op een papiertje wilden tekenen. Die krabbels, gemaakt in onder andere Amsterdam en Berlijn, vormen het kunstwerk. brouwn probeerde op deze manier zijn rol als kunstenaar tot een minimum te beperken.

Internationaal conceptueel kunstenaar
In het verlengde daarvan besloot brouwn een jaar na de tentoonstelling in Schiedam geen interviews meer te geven. Op zijn verzoek verschenen er ook geen foto's meer van zijn werk. Biografische en anekdotische ruis zou zijn kunst in de weg staan. Ondanks of dankzij die opstelling wist hij uit te groeien tot een van de bekendste internationale conceptuele kunstenaars. Brouwn werd geboren in Paramaribo en werkte vanaf 1957 in Nederland. ‘Hij behoort tot één van de herontdekkers van de wereld en laat je op een intelligente en tegelijkertijd alledaagse manier de ruimte ervaren’, zegt conservator Colin Huizing. In één van de weinige interviews zei brouwn: 'Steeds meer mensen maken een of twee keer per jaar verre vliegreizen. De geldigheid van het begrip afstand wordt steeds verder uitgehold. In mijn werk worden afstanden opnieuw opgeladen, ze krijgen weer betekenis.'

Menselijk
Bij zijn overlijden schrijft recensent Sacha Bronwasser in de Volkskrant: ‘Verrassend is toch juist dat 'het persoonlijke' essentieel is bij dit conceptuele werk. De kunstenaar die niets over zichzelf kwijt wilde is door middel van een maatsysteem dat op zijn lijf geschreven is, verankerd in zijn werk. En wie het bekijkt moet fysiek of in de geest met brouwn meebewegen. Stappen zetten, afstanden meten, in de juiste richting lopen en vooral in de geest afstanden overbruggen. ‘Het maakt deze kunst, op het eerste gezicht zo droog met al die maten en kaartenbakken en systemen, uitermate relativerend en menselijk. Zijn overlijden stemt nog om andere redenen tot nadenken. Wie vraagt er nog ooit de weg? En wie begrijpt nog écht wat 'privacy' inhoudt? stanley brouwn wist het.’

Tentoonstelling stanley brouwn in het Stedelijk Museum Schiedam

Advertentie